28 december 2011

Överbliven skinka

kan bli en bra ingrediens i en ugnspannkaka. Receptet är taget ur boken Matdax-Kokbok för jäktade småbarnsföräldrar (Annika Lindhe).

2½ dl vetemjöl
6 dl mjölk (jag använde rismjölk)
3 ägg
1-2 krm salt
200 g rökt skinka

Vispa ut mjölet i hälften av mjölken till en slät smet.
Vispa i resten av mjölken och tillsätt äggen ett i taget. Salta.
Skär skinkan i tärningar och lägg i smord (eller smörpapperbelagd) långpanna (30 x 40 cm).
Häll över smeten och grädda i mitten av ugnen 225 grader, ca 20-25 minuter (själv gräddade jag pannkakan i cirka 30 minuter, beror väl på hur ugnen fungerar)


Pannkakan kan ätas med knäckebröd, rårörda lingon och rårivna morötter.

Jag kan annars rekommendera boken (som jag köpt åt mig själv i julklapp!)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar